Udviklingen fra campingvogn til Autocamper

Mit vogntog og siden autocamper
Sommeren 2004. Sommeren 2005.
Sommeren 2015. Efterår 2021.

Den 6. juni 2004 blev jeg den lykkelige ejer af en Chateau Chiara Trophee 480 fra 1994, som jeg og Helle købte hos CC-camping. De havde vognen i kommision. Det var et ret impulsivt køb!

Vognen er belgisk og ikke så kendt herhjemme.

6. kesäkuuta 2004 minusta tuli vuoden 1994 Chateau Chiara Trophee 480:n onnellinen omistaja, jonka Helle ja minä ostimme CC-campingista. Heillä oli kärryt komissiossa. Oli aika impulsiivinen ostos!

Auto on belgialainen, eikä se ole niin tunnettu Tanskassa.

Vi Helle og jeg, havde året forinden været på ferie i en lejet campingvogn, så vi havde gennemtænkt vores krav: Dobbeltseng, toilet, siddegruppe i bagenden, vinduer hele vognen rundt, lav totalvægt og ikke al for høj en pris.

Vi faldt med det samme for denne vogn, da den var lys og venlig og ikke bar præg af at være brugt, selvom den var 10 år gammel.

Helle ja minä olimme vuosi sitten lomalla vuokra-asuntovaunussa, joten olimme miettineet tarpeitamme: parisänky, wc, istuinalue takana, ikkunat ympäri asuntovaunua, pieni kokonaispaino ja ei liian korkea hinta . Ihastuimme välittömästi näihin rattaisiin, koska ne olivat kevyet ja ystävälliset, eikä niissä ollut käytön jälkiä, vaikka se oli 10 vuotta vanha.
Før ombygningen
Den er 4,8 m lang (6m udvendig), har en egenvægt på 800 kg og totalvægt på 1200 kg. Opvejet til 1300 kg. sommeren 2006, efter et besøg på Chateau fabrikken i Belgien. Den havde siddegruppe for og bag, fortelt og kassettetoilet, og alt kører på 12 volt.

Vi brugte forteltet en gang og fandt ud af, at der måtte være noget, der var lidt nemmere at slå op og ned, når man kører som nomade. Derfor er der indkøbt en ''Fiamma'' posemarkise.
Jeg har installeret fast dobbeltseng, og lavet blæsevarme/rundvarme og indbygget vandtank samt installeret et stort vedligeholdesfrit batteri af mærket ''Vision''.

Efter ombygningen

Dobbeltsengen blev bygget i forenden fordi man især i udlandet bliver anvist, hvordan man skal holde, og det er næsten altid med træktøjet ud mod vejen. På den måde har man for det meste udsigten fra bagenden i vognen.

Under sengen har jeg så monteret "elværk" i den ene side og "vandværk" i den anden. Samtidig er der installeret et kontrolpanel, så man kan se hvor meget strøm og vand der er i vognen,
I praksis kan jeg være uden vand og el udefra i 4-6 dage.
Hvis jeg flytter rundt er det selvfølgelig flere dage, da jeg lader fra bilen.

Samtidig skulle der gerne være plads til et par 10 kg. letvægtsflasker i stedet for 5-6 kg. hvorfor der blev monteret en "murebalje" i gaskassen, så flasken passer i højden.

I foråret 2006 blev der monteret en ''Reich'' mover, det er simpelthen en nydelse. Eneste ulempe ved sådan en er at den bruger meget strøm, så når jeg bruger den er jeg nede på ca. 3 dages uafhængighed.
Samtidig monterede jeg en serviceklap forest i højre side, så jeg kan komme ind under sengen.

I sommeren 2015 blev campingvognen så skiftet ud med en autocamper fra 2008, en Rapido 9083
Sommeren 2015.

I efteråret 2021 skiftede vi så Rapidoen ud med en Börstner 740 fra 2016,
dels fordi min kone Riitta mente at jeg var ved at være for gammel til at kravle op i seng
og dels fordi den havde automatgear

Der er lidt forskel på den gamle og den ny autocamper, jeg har nævnt nogle af fordelene.
Der er selvfølgelig også ulemper. Nogle er at førerhuset er smallere, og garagen en smule mindre.
Og fordi sengen er på langs, som er en fordel, og ikke på tværs som i den gamle,
er siddegruppen lidt mindre, selv om vognen er ½ m. længere
Men alt i alt er vi meget godt tilfredse med vores valg.