Ferie i Juni
8/6 - 17/6 2007

Efter Ransäterstævnet kørte vi til Filipstad og fandt en dejlig campingplads Camping Munkeberg. Selve campingpladsen er en lille halvø ud i en stor sø, så næsten alle pladser havde søudsigt. Pladserne var dog lidt små, så vi bredte os over 2 pladser uden problemer, men det var jo også uden for højsæson.

Vores udsigt var bla. denne lille ø med et lysthus på, hvor nogle af stormmågerne havde deres reder og unger. Der var ind imellem et værre leben, som af og til kunne være lidt svært at vænne sig til. På pladsen var der en stor campingbus fra Schweiz, som havde en Smart på krogen.

Panorama over vores plads.

Pladsen havde også bålpladser rundt omkring, så der var rig lejlighed til at hygge os. Vejret var også helt godt men lidt ustadigt. Byen i sig selv var ikke ret charmerende, men der var et kæmpe supermarked kun 2 min.'s kørsel fra campingpladsen, hvor man kunne købe alt inden for fødevarer.

"Storbrohyttan" er en smeltehytte, hvor man smeltede jern. Det var nogle flotte bygninger, der lå meget romantisk. Så kan man sikkert diskutere det romantiske, da man arbejdede på stedet. Mellem campingpladsen og Storbrohyttan lå hemstavnsbygden. Så der var både kultur og natur.

En stormmåge havde rede på en stor sten nedenfor vores campingvogn. Vi så også små unger svømme rundt i vandet.

Vi måtte også en lille tur ud på søen i en lejet kano, hvor vi så en bjergvipstjert og guldsmede. En morgen så Helle også 2 store skalleslugere, som pludselig var kommet flyvende.

Der var også et broget fluesnapperpar, som holdt til på campingpladsen. Ved Storbrohyttan så vi en mudderklire.

Vi skulle på en heldags kanotur, hvor vi lejede en kano af campingfatter, som kørte os til en anden sø, hvorfra vi så skulle finde vej hjem gennem andre søer og kanaler. Som det kan ses af billederne var det ikke helt ligetil, og vi roede da også en forkert vej, hvor vi måtte vende om! Øv.

Der var et leben af guldsmede især den blåvingede pragtvandnymfe, som fløj om ørene på os, og de var ikke nemme at fotografere.

John måtte kæmpe for at få kanoen hen over stok og sten, da det engang imellem blev for lavvandet til at ro, og indimellem var der også træstammer på tværs.

Midtvejs var der også en forhindring i form af en dæmning, så vi måtte slæbe kanoen henover en vej og mark for at komme videre.

Vi var hjemme ved 17-tiden godt trætte, men det var en skøn tur med mange flotte naturoplevelser.

Vi var ude og køre i et naturreservat i nærheden af Filipstad, hvor vi bla. så disse sommerfugle. Der var dog ikke meget fugleliv lige her. Vi kørte videre og ledte efter et bestemt sted, som vi dog aldrig fandt, så vi kørte på må og få gennem et landskab bestående af mose/skov/eng med 30 km/t.

Pludselig råber Helle, at John skal bakke, da hun har set elg-ører i græsset!!! Det er med vantro, vi bakker bilen, og vi kan da ikke få øje på de ører igen. John slukker bilen, og pludelig er der noget der bevæger sig. Ørerne "rejser sig op" og bliver til en ung elgtyr med begyndende ansats til gevir.

Vores første billede af en elg i fri natur. Ikke specielt godt men man kan da se, hvad det er. Den lunter lige så stille væk. Det var dagens naturoplevelse.

Hjemme på campingpladsen fik vi på en afslapningsdag med regnvejr lejlighed til at se en han og en unge af stor flagspætte.

Traner i skumringen

Campingfatter(Martin de Jung) inviterede os og et tysk par, Isabel og Dirk, på fotosafari 2 aftener i træk. De var også meget fotointeresserede. Vi så traner og også elge, men det var ikke muligt at tage ordentlige billeder af elgene pga. for lidt lys og for lang afstand.

Den sidste aften så vi to bævere og det lykkedes John at fotografere den ene med et rimeligt resultat til trods for meget dårlige lysforhold. Da de opdagede os forsvandt de med et plask ned under vandoverfladen. Der var desuden nogle djævelske små fluer/myg.

Desværre er ferien ved at være slut, så vi kørte mod Danmark og tog en enkelt overnatning på Nossebro camping, der lå op af åen Nossan. Vi var de eneste på en plads ved siden af en udendørs svømmehal. Der var ingen opsyn. Men for en enkelt nat var det ok.

Vi cyklede ned i byen og så bla. dette canadagåsepar med tre unger.

Nu var ferien slut, men vi kom da lige forbi disse to møller i Borgs by i Stora Mellby.