Sverigestur i april 2007

Naturferie i Sverige.

I påsken skulle vi til Hornborgasjön og se tranedans.
Vi havde taget fri ugen efter påske, så vi kunne komme på naturudflugt i Sverige. Med hovedvægt på tranedans ved Hornborgasjön, kørte vi til Mössebergs camping i Falköbing.
Helle havde ugen op til afrejse fulgt med på Hornborgasjön's hjemmeside og set, at der var rekordmange traner i ugen før vores ankomst. Men der var alligevel omkring 10.000 traner da vi ankom i påsken.

Efter at vi var ankommet og fået installeret os, gik turen ud til Hornborgasjön. Først til Hornborga naturrum, hvor vi så en del svømme og vadefugle, men ingen traner.

Efter en kort visit i "Hornborga Naturum" kørte vi over til "Naturum Tranedansen", og der var der traner.
Deres optælling lød på 9.900, og det er rigtig mange fugle.
Som I kan se var vi ikke alene, der er rigtig mange der tager turen til Hornborgasjön i starten af april.
Og det blev jo også til nogle billeder, selv om vi ikke har så prangende udstyr.

Vi besøgte også nogle af de andre fugletårne i området.
og ved Hornborgasjöns utlöb fandt vi blandt andre fugle også denne gråstrubede lappedykker.

Og ved "Vässtorp", et fugleskjul lidt syd for Hornborga Naturum lå en Canadagås på rede.

Mandag morgen vågnede vi op til ca. 5 cm sne, og 2 minusgrader. Vi havde ikke lige forventet at det var vintercamping vi skulle på, men det generede ikke os, og åbenbart heller ikke tranerne.

Simpleviewer Hele ferien skulle dog ikke gå op i traner, selv om det er en fasinerende fugl.
Hvis du vil se flere traner, så kan du klikke på billedet her ved siden af.

Vi skulle også have lidt kultur ind imellem naturoplevelserne. Så inden vi forlod Falköbing, kørte vi rundt i området. Der er nogle gamle kirker som er et besøg værd.

Suntaks gamle kirke er opført i 1100 tallet, og altertavlen er fra 1400 tallet. Kirken er blevet brugt frem til 1902, hvor den nye kirke stod færdig.

Habo kirke er opført i 1723, og indeholder nogle meget spændende malerier.

I kirken er der i nyere tid installeret sprintleranlæg for brandsikkerhed, det var en fascinerende installation, som vi var så heldige at få lov at se.

Så gik turen sydpå, i kraftig blæst forlod vi Mössebergs camping & stugby. Vi ville ned og se Getterön naturreservat ved Varberg. Vi indlogerede os lidt inde i landet på en 4 stjernet plads midt i den skønneste natur og lige ud i Öresjön.
Hanatorps camping er en plads vi helt klart kan anbefale hvis man er til natur, cykelture, spadserture og kanosejlads, og samtidig gerne vil kunne komme i et varmt bad en gang imellem.

På en af vore udflugter kom vi forbi et sted der hed "Syv strömme" som var nævnt i en af disse turistguider. Og der så vi dette par af Stor Skallesluger.

Man må sige at Getterön naturreservat var mere opreklameret end storslået, ikke at det ikke var et besøg værd. Vi var ikke så heldige med vejret, men vi fik dog et par gode billeder.

Det var en god idé at købe en kano. Vi fik så godt vejr at vi kom ud at ro i flere dage, den ene tur var ca. 8 km.
Vi fik også tid til at cykle rundt og opleve noget af naturen fra landsiden. Og selvfølgelig skulle vi ha' kaffe og vafler i husmoderens café.

Cykelturen gik langs en af turistforeningen udlagte ruter. Den gik henover marker og enge så man skulle huske at lukke hegnet efter sig, så fårene ikke kunne komme ud.

I området ud til Dragsjön, så vi denne Træløber.

Kinna Naturskyddsförening havde et foderhus hvor vi så mange småfugle, bla. denne flagspætte.

I stendigerne som grænsede markerne af boede der bla. Stenpikkere.