Sommerferien
19/8 - 10/9 2006

Ferien dette år startede med et bryllup, så vi lå de første par dage på Corona camping ved Borup på Sjælland.
Brylluppet blev holdt i Solrød, og vi var med i et par dage før vi kørte videre ned gennem Tyskland.

Efter brylluppet kørte vi bare sydpå, vi havde besluttet at køre ned til Rhinen og så dreje ind i Luxemburg. Første plads var Camping-feriepark Syke i byen Clue nær Fritz Berger i Weyhe.

Kom lidt sent ud af starthullerne og kørte mod Kassel og dermed også Kasselbakkerne med 5 og 8 % stigninger over flere kilometer. Lastbilerne havde problemer, men vi kørte snildt 90 km/t dog måtte vi af og til ned i 3. gear. Efter 335,5 km. igen med regnvejr det meste af dagen, kørte vi ind på Campingplatz "Ideal" i Edeltal - Mehlen ved floden Eder. En fastliggerplads med plads til kun 3 nomader.

Var enige om ikke at køre så langt i dag, så vi ville følge søen Edersee nordom og ende ved Rhinen. Vi startede med at køre en lille omvej, hvorved vi kom til et monument ”Edertalsperrmauer” som er en gammel dæmning og et tilløbsstykke. Det er et flot bygningsværk, bombet under krigen og genopbygget i efterkrigsårene.
Tilbage på rette vej og stadig kurs mod Luxembourg. Vejret var lidt bedre og da vi var vi nået frem til Koblenz blev vi enige om at campere ved Rhinen. Vi fandt en lille plads ca. 16 km. fra Koblenz, Campingplatz Uferwiese i byen Braubach. Så efter 220 km. slog vi lejr og cyklede en tur op gennem den gamle by.

Når man camperer ved Rhinen skal man kunne se ud af bagruden, ellers kan man jo ikke se prammene.

Vi blev i Braubach et par dage, besøgte bla. Koblenz og så "Deutschen Eck" som er det sted hvor Rhinen og Mosel løber sammen.

Vi kørte lidt op af formiddagen. Vi gav os god tid og zig-zaggede langs med Mosel. Det tager noget længere tid at komme gennem Tyskland på den måde, men det er noget flottere også selv om det er lidt gråt i vejret. Vi sluttede af i en by nær grænsen til Luxembourg som hedder Schweich

Var oppe og ude allerede ved 10 tiden, nogenlunde vejr, og det blev bedre, og så gik det ind i Luxembourg stille og roligt til vi nåede til Vianden hvor vi besluttede os for at slå lejr på Camping ”Du Moulin”.
Efter at vi havde spist frokost i det fri, for første gang i vores ferie, kørte vi til Clervaux for at se et museum på "Château de Clervaux" om slaget ved Ardennerne.

Vi havde bestemt at hvis ikke vejret var bedre i dag ville vi køre videre, efter morgenmaden klarede det bare op, og det blev til en dag på cykler rundt i Vianden og omegn. Vianden kan byde på både slot og svævebane, John tog svævebanen op til et udkikspunkt med udsigt ud over Vianden og ned over slottet. Der blev taget nogle billeder, så Helle ku’ se udsigten uden at behøve at køre i svævebane.

Efter at ha’ spist frokost på en lille café cyklede vi op til slottet (Château de Vianden), det var en fantastisk oplevelse, som varmt kan anbefales. Slottet fortjener et kapitel helt for sig selv.

På vejen ned fra slottet blev vi fristet af en iscafé, og senere denne aften spiste vi ude, på en restaurant med en terrasse over floden, og udsigt til slottet by night.

Derefter kørte vi ud af Luxembourg og til Belgien, til Bastogne hvor vi besøgte et andet museum om slaget ved Ardennerne.
Dette var beskrevet i bøgerne som et besøg værd, og det kan vi godt tilslutte os. Det var med både fine opstillinger og filmmateriale rigtigt flot fortalt.
Vi kørte videre til en anden by La Roche-en-Ardenne, hvor vi fandt op til flere campingpladser. Efter 106,5 km. og lidt tilfældigt valgte vi ”Camping Benelux”, de ville ha’ 15,50 € for en overnatning inkl. Strøm. Det er første gang, vi har oplevet, at vi kun har 4A til rådighed, så vi må koge vand på gasblus. Aftenens højdepunkt var en isfugl, der kom flyvende langs floden. Desværre så vi den ikke mere.

Dagen startede med regnvejr og den laveste nattemp. 9º, det blev dog bedre op af dagen.

Vi lagde ud med at besøge Chateau fabrikken i Hamont-Achel i Belgien lige op til den hollandske grænse, der var de helt enormt flinke og hjælpsomme.
Vi forklarede dem at vi manglede nogle papirer omkring opvejning af vognen, og efter en 15 – 20 min. havde vi fotokopier af alle relevante papirer inkl. tegninger af vognen forfra, bagfra og fra siden.
Det er formodentligt det vi har ventet 7 måneder på at få fra Kai’s caravan-center.

Efter besøget hos Chateau kørte vi op til Zilversee i Belgien og efter noget køreren rundt, fandt vi efter 353,5 km. ”Zilverstrand recreatiepark” hvor vi kom lige i sidste øjeblik. En fin plads med godt læ, og fine badeforhold men måske lovlig lydt, alle toiletter og baderum var i samme hus, meget højt til loftet og væggene var ikke helt til loftet.

Var blevet enige om en slags hviledag, hvor vi kørte ind for at se en af de flotte gamle byer.
Det gik ud over Lier ca. 55 km. væk, i Lier er den største turistattraktion Timmermanns astronomiske ur, så det skulle vi lige hen og se, og noget frokost skulle vi også ha’ og så gik dagen jo med det.

Nu var vi klar til at rykke ind i Holland, vi forlod Zilverstrand ved middagstid og kørte mod Holland.
Vi skulle ud og se hvad nogen kalder ”verdens 8.ende vidunder” Deltaplanet som hollænderne har bygget til at modstå havets kræfter mod de lavtliggende områder i landet.

Vi fandt hurtigt, efter kun 163 km. en lille campingplads ”Minicamping Haaymanshoeve” lige på den anden side af digerne, lige ved byen Burg-Haamstede. Det var en fin lille campingplads med plads til ca. 40 vogne.

Vi tog cyklerne ned og cyklede lidt rundt i byen, hvor der var nogle kreative forretningsfolk som i forbindelse med deres cafe havde udstillet gamle folkevogne og andre gamle transportmidler. Skiltet hænger på væggen, til skræk og advarsel.

I byen er der også en mølle ”Pandekagemøllen” hvor vi fik en kop øl og en pandekage.

Vejret var fra start ret lovende så vi blev i området og cyklede lidt rundt, vi handlede noget ind og tog først på eftermiddagen ud på det museum som viser alt om det dige-/slusesystem som tidligere omtalt, det var helt klart et besøg værd.
Ved Slusemuseet var der også hvalmuseum og udstilling af sandfigurer.

Vi stod tidligt op og fik gjort os rejseklare. Vi kørte nordpå mod Zaanse Schans lidt nord for Amsterdam, det er et lille frilandsmuseum hvor folk faktisk bor.
Der er en del møller og et træskoværksted.
Vi endte i Edam og ”Strandbad-Edam”. Edam er en lille hyggelig by ud til Markermeer, vi valgte at gå ud og spise og fandt en dejlig gammeldags kro ”Restaurant Hof van Holland” det er det bedste spisested vi har besøgt i Holland, kan varmt anbefales.

Efter en rundtur til et par Chateau forhandlere satte vi kurs mod nord, mod Harlingen i Friesland, og valgte ”De Zeehoeve” som er en ret stor campingplads næsten midt i Harlingen, vi afregnede med det samme, da vi regner med at køre videre i morgen formiddag.
Vi spiste noget frokost og cyklede ind i midtbyen, det gamle stadscentrum og der var der bare masser af gamle sejlskibe nogle fra 1881 & 1896. vi cyklede rundt nogle timer, det er en rigtig flot by med masser af kanaler og både.