Toscana
13.- 20. maj 2006

Vi stod op før en vis herre, Fredrik havde aftalt med sin bror Flemming at afhentning skulle ske kl. 5:00. Lotte ankom på klokkeslæt og turen gik så til Kastrup. Alt gik efter planen, vi fik noget morgenkaffe i lufthavnen, og det hjalp lidt på størrelsen af vore øjne.

Flyveturen forløb planmæssigt og i Firenze fik vi vores bil, hvorefter vi kørte til et vinslot, hvor vi kunne deltage i vinsmagning. Der var vine fra hele Toscana og i alle prisklasser dog mest de dyre. Slottet lå meget smukt med store fyrretræer med kæmpekogler. Udenfor slot og telt var der opstillet maskiner til vinhøst m.m.

Derefter gik turen til Frazione Fabiano hvor vores hus for den næste uges tid lå.

Turen gik nogenlunde smertefri og husejerne var der, da vi kom. Huset ligger i en lille bjergegn med en ganske fin udsigt, vi kan se helt til Pisa og med lidt god vilje kan man se havet. Om aftenen spiste vi hos den lokale krofatter 500 m fra huset og forsøgte derefter at få gang i noget brænde, vi havde klunset os til fra en brændestak!

Selve huset var ok men vi kom til at savne vores dyner, da der kun var en pejs at varme op med og der var vel kun 15 grader indenfor. Så vi lå alle med 5-6 tæpper over os.

Søndag tog vi af sted ved 10 tiden med retning mod Pisa. Pisa er en turistby men bøger og en del af de mennesker vi har talt med beskriver den som lidt kedelig, vi synes nu at den var hyggelig på sin egen måde.

Det skæve tårn med tilhørende kirke blev som det sig hør og bør, fotograferet fra alle tænkelige vinkler.

Havde Frede haft sin rygsæk med til Pisa, havde han taget denne lille Fiat 500 med hjem. Vi måtte dog nøjes med kaffe og is på en café i en af gågaderne.

Da vi kom hjem samlede Frede og Helle halvtørt brænde og kogler længere oppe af bjerget i en skov. Aftensmaden tog vi igen hos den lokale krofatter og vi fik en dejlig grillet T-Bone steak med friterede grønsager.
Det var en himmerigsmundfuld. Da vi kom hjem prøvede vi at tænde op igen i pejsen og med noget mere held end i går - knap så meget røg i køkkenet.

Mandag kørte vi ud i det blå med retning mod havet og endte ved Lido di Camaiore. Der var det ene hotel efter det andet og liggestole på hele stranden. Vandet så fint ud men ingen havde lyst til at gå i vandet.

Derefter kørte vi mod nogle marmorbrud i det nordlige Toscana, en helt fantastisk tur rundt i bjergene, med hårnålesving og dem der var værre. Helle og Fredrik gik lidt amok over de store ”sten”. Ok! det var da lidt fascinerende at de blev brudt i sådan nogle store firkantede blokke.

Tirsdag gik turen til Cinque Terre oppe langs kysten (de fem byers land). Vi parkerede bilen i Riomaggiore, hvor Frede og Lotte valgte at gå langs kysten til Vernazza.

Vi så byen og tog derefter bilen via hårnålesving op i bjergene til Vernazza. Utrolig flot natur og huse på vejen. Så bla. adskillige transportvogne, som kørte på en skinne nærmest lodret op af vinmarkerne.

Ikke bare små vogne til at køre vin, men denne skraldebil skal jo også være ret lille for at komme rundt.

Vernazza var en rigtig flot by, hvor vi skulle holde i udkanten af byen og gå resten af vejen. Vejen til centrum var smuk langs et vandfald med citron- og appelsintræer.

Selve byen var selvfølgelig præget af at være en turistby, men alligevel rigtig hyggelig med masser af trapper og små korridorer. Her mødtes vi alle sammen og spiste aftensmad.

Efter vi havde spist var det blevet mørkt, så da vi gik tilbage langs vandfaldet mod bilen, så vi masser af ildfluer. Det var rigtig flot. Da vi kom hjem til huset var der også der enkelte ildfluer.

Onsdag kørte vi ind og så drypstenshulen ”Grotte de la Vente”. Det var en god oplevelse. Derefter kørte vi mod Lucca. Vi gik rundt et par timer og så bla. En rund plads, hvor der havde været arena i romertiden.

Bagefter valgte vi så at besøge krofatter igen. Men ak…… han havde lukket. Så turen gik mod ”de 5 mirakler” i Camaiore (var blevet anbefalet), som dog også havde lukket denne aften. Så vi valgte den nærmeste restaurant, som slet ikke kunne leve op til vores forventninger om god mad til trods for de fine omgivelser. Tjeneren var heller ikke noget at råbe hurra for.

Torsdag tog vi til Lucca igen, da vi ikke syntes, vi havde set nok. Vi fandt åbenbart en bagvej ind i botanisk have for da vi nåede enden af haven, var der en billetluge, hvor man skulle betale 3 euro for at komme ind. Vi gik ud af haven uden at blive antastet!! Det blev en rigtig dejlig dag, hvor vi bare daskede rundt.

Fredag kl. 10 kom husværten efter aftale dagen forinden, da vi havde besluttet os for at se Firenze og tage en overnatning der til lørdag morgen.

Firenzes gamle bydel i centrum var ikke så forfærdelig stor, så det var let at finde rundt trods de mange turister. Godt vi kom lidt udenfor turistsæsonen!
Hvis man er interesseret i kunst er det en alle tiders by, men det var vi jo ikke så meget. Så vi daskede rundt og så på bygningerne ude fra og gik på markeder og købte lidt ind. Kl. 21 mødtes vi med Frede og tog ud til hotelet, som var helt okay. Masser af plads. Gik i seng efter en drink i baren.

Lørdag kl. 8 afleverede vi bilen i lufthavnen og mødtes derefter til check-in. Vi var i Kastrup lufthavn kl. 12 og helt hjemme kl. 14.30 efter en dejlig ferie. Vejret hjemme var koldt (15 grader) og regnvejr.